19 de juliol – 86 anys de la Revolució Social

Aquest 19 de juliol és el 86è aniversari de la revolució social que es va dur a terme al nostre territori tan bon punt va tenir lloc l’aixecament militar colpista l’any 1936, que va acabar triomfant i imposant la dictadura franquista. Gran part del formidable moviment obrer de l’època, en el qual la CNT va jugar un paper fonamental, va ser el protagonista d’aquella revolució i de la resistència antifeixista.

Des de la CNT Manresa / Catalunya Central han organitzat unes jornades per recordar-ho, aquest dimarts 19 i dissabte 23.

Des de CNT Vallès Oriental l’any passat vam organitzar una jornada semblant a Granollers.

Aquest dimarts 19 també tindrà lloc a Granollers la xerrada “Del 19 de juliol del 36 al maig del 37. Revolució i contrarevolució a Catalunya”, a càrrec de l’historiador Agustín Guillamón, autor de diverses obres sobre el tema. L’acte ha estat organitzat per l’Anònims i tindrà lloc en aquest espai (C/ Ricomà, 57).

Comunicat del Comitè de Vaga de Granollers contra l’aixecament militar feixista, 19 de juliol de 1936

Sobre aquesta revolució social, desconeguda per a la majoria de la gent, hi ha molts estudis i material escrit. També hi ha alguns documentals i pel·lícules que valen molt la pena, com “Economia col·lectiva. L’última revolució d’Europa” (Eulàlia Comas, 2014) i “Tierra y libertad” (Ken Loach, 1995). Els dos es poden veure en línia. El primer, sobre l’expropiació i la gestió obrera del 80% de les indústries i serveis a Catalunya entre 1936 i 1939. El segon, sobre l’experiència de George Orwell –autor de clàssics com “1984” o “Rebel·lió a la granja”– com a milicià voluntari que va venir a combatre el feixisme, recollida al seu llibre “Homenatge a Catalunya”. Al canal de Youtube confederal de CNT es va publicar fa dos anys una entrevista al director.

El 19 de juliol també resulta ser l’aniversari de la revolució de Rojava, al nord de Síria o oest del Kurdistan, iniciada sota el paradigma del Confederalisme Democràtic, adoptat pel Partit dels Treballadors del Kurdistan després de renunciar al marxisme-leninisme, influït entre d’altres per les tesis del municipalisme llibertari de Murray Bookchin. S’explica, per exemple, al llibre “La revolució ignorada. Democràcia directa, alliberament de la dona i pluralisme radical a l’Orient Mitjà” (autoria col·lectiva, 2015).

Després de resistir els atacs de l’Estat Islàmic, actualment els kurds i les kurdes afronten noves amenaces d’invasió per part de l’Estat turc dirigit per Erdogan. Aquest dimarts 19 també hi ha una manifestació convocada a Barcelona.