La CNT del Vallès Oriental davant l’emergència sanitària pel COVID-19

La seu del sindicat de CNT del Vallès Oriental, situada a Granollers, romandrà temporalment tancada durant els pròxims quinze dies i passarà a atendre les consultes sindicals i laborals per altres mitjans com el telèfon, correu electrònic o videoconferència.

El sindicat adopta aquesta decisió per responsabilitat social i civil i en suport a la tasca del personal del nostre sistema sanitari públic, que està afrontant jornades molt dures en una situació sense precedents d’emergència sanitària.

No obstant això el sindicat continuarà atenent la seva activitat d’assessorament laboral i sindical, ja que, en els darrers dies, està detectant un preocupant increment en plantejaments i amenaces d’expedients de regulació d’ocupació per part de moltes empreses que veuen limitada temporalment la seva activitat econòmica.

CNT porta detectant fraus com imposar vacances no remunerades, expedients de regulació sense períodes de consultes, o modificacions substancials de les condicions de treball fent-les passar com acords quan són mesures unilaterals sense cap participació de les persones treballadores.

Davant d’això el sindicat recorda la importància d’un bon assessorament i de disposar als centres de treball de representacions sindicals totalment independents i eficaces per mitjà de les seccions sindicals. De fet el sindicat ja ha donat informació a totes les diverses seccions sindicals per evitar expedients de regulació sense cap participació ni consulta de les plantilles, així com la necessitat de reclamar mesures concretes en matèria de seguretat i salut com són l’actualització de l’avaluació de riscos i planificació de l’activitat preventiva o l’elaboració de plans i protocols d’actuació en cas de contagis.

Alhora el sindicat està impulsant allà on té representació l’adopció de mesures com el teletreball, la compactació de les jornades partides per evitar al màxim el temps d’exposició o reclamar formació i informació per evitar els contagis en l’entorn laboral.

Per altra banda CNT vol recordar, des del seu ideari anarcosindicalista, que és important que l’afiliació i militància del sindicat promogui comitès i xarxes de suport mutu als barris i pobles de la comarca per recolzar solidàriament les persones més vulnerables, amb dificultats o en confinament. Promovent una cultura solidària i responsable socialment i evitant la cultura individualista que està causant problemes en l’abastament en supermercats i comerços. Organitzar xarxes de suport mutu per abastir la compra de persones grans d’especial risc d’exposició, o donar suport a possibles persones confinades perquè no hagin de sortir a fer la compra elles mateixes.

Finalment el sindicat vol fer una menció especial a totes les persones treballadores dels sectors de les cures i la sanitat, la neteja, els transports o els supermercats. Sectors amb condicions laborals sovint molt precàries que avui estan sent un pilar fonamental davant la inacció de la classe política i les administracions públiques. Avui més que mai és evident que l’actual model ecnòmic margina socialment i econòmicament a aquells sectors que més ens cuiden, i precisament són els sectors laborals més feminitzats.

Confederació Nacional del Treball del Vallès Oriental