Fi de la vaga al Centre d’Acollida Estels amb un acord que millora les condicions laborals i organitzatives

Recull de premsa:

Social.cat: Fi de la vaga al Centre d’Acollida Estels amb un acord que millora les condicions laborals de les treballadores

El Salto: Las trabajadoras del centro Estels eliminan la flexibilidad horaria en la primera huelga del tercer sector

– – –

La vaga indefinida al Centre d’Acollida Estels d’El Masnou s’ha aturat després d’arribar a un acord satisfactori amb l’empresa, l’Associació Asteroide B-612 de la Fundació Concepció Juvanteny. Aquest acord representa un pas important per a la millora de les condicions laborals i l’organització interna del centre, així com per als drets col·lectius i sindicals. La secció sindical de la CNT al CA Estels informa dels principals acords assolits:

Fi de la flexibilitat laboral imposada: l’acord posa fi a la flexibilitat laboral que l’empresa aplicava, una de les principals demandes de les treballadores.

Increment de la contractació: es preveu un augment de la contractació al centre per assolir les ràtios adequades, tal com demanaven les treballadores.

Ampliació de drets col·lectius i sindicals: s’acorden reunions periòdiques amb la secció sindical de la CNT i el nomenament d’una delegada de prevenció. Aquestes mesures permetran continuar millorant els drets del col·lectiu a través del sindicat.

Millores en la cobertura de baixes: s’introdueixen canvis organitzatius per assegurar una millor cobertura de les baixes per IT, una altra de les reivindicacions de la secció sindical de la CNT al Centre d’Acollida Estels.

Un acord històric que marca un punt d’inflexió en el sector

Aquesta vaga ha estat la primera en el sector amb uns serveis mínims per sota del 100%, un fet històric que ha estat possible gràcies a la perseverança i unitat de la plantilla del CA Estels. Tot i que seguim considerant injustos aquests serveis mínims, la determinació de les treballadores ha demostrat que una vaga efectiva és viable en el sector. La CNT considera que aquesta vaga ha trencat la inèrcia en la conflictivitat laboral del sector ja que, fins ara, la patronal, les entitats i la majoria de plataformes i sindicats havien desviat la mobilització cap a reformes legislatives o demandes a la Generalitat per manca de finançament. Sense menystenir la seva importància, la CNT sosté que una organització efectiva als centres de treball és essencial per aconseguir canvis materials en les condicions laborals, tant en l’àmbit d’empresa com de sector.

La solució a aquest conflicte, aconseguida després de dos mesos de vaga, és un èxit sindical que marcarà un punt d’inflexió al sector. La Caixa de Resistència Confederal de la CNT, aprovada el 2022, ha estat un instrument clau per donar seguretat i suport material a les treballadores, permetent mantenir activa la vaga durant aquest temps. D’altra banda, la secció sindical de la CNT al CA Estels ha fet una feina exemplar i ha aconseguit una victòria significativa tot demostrant que el suport mutu funciona. A més, el resultat de la seva lluita beneficiarà a futures generacions de treballadores del sector.

Aquest acord no només posa fi a la vaga, sinó que també estableix una base sòlida per a futures millores laborals i organitzatives en el centre i en el sector de l’acció social a Catalunya.