Sense vagues no hi ha democràcia

Per Sara Carmona Delgado, Graduada Social i Secretària de Jurídica de CNT Vallès Oriental

El Congrés dels Diputats ha aprovat la derogació de l’article 315.3 del Codi Penal, que criminalitza els piquets a les vagues. Tot i que encara s’hagi d’esperar esgotar tot el tràmit parlamentari fins que surti publicada al BOE, des del sindicat CNT considerem que els piquets durant les vagues ja són objecte d’abusos i criminalització per part de l’administració.

“Criminalitzar el dret a vaga és posicionar-se clarament contra la classe treballadora i, recordem-ho: sense vagues no hi ha cap democràcia possible.”

Les accions dels piquets es tipifiquen com a injuries i calumnies.Considerem de sentit comú i un imperatiu democràtic que en l’àmbit dels conflictes laborals aquestes tipologies penals siguin repensades com succeeix per exemple en el camp de la política. És a dir com a mers intercanvis d’improperis. Si els polítics ho poden fer sense cap transcendència penal, perquè es persegueix als sindicalistes?

Per altra banda, també cal derogar per complet la «Llei Mordassa». Aquesta derogació estava inclosa en els programes electorals del partits que conformen l’actual govern de coalició espanyol. La «Llei Mordassa» s’ha utilitzat indiscriminadament pels diferents cossos policials per amenaçar i esbatussar als treballadors en concentracions, manifestacions i vagues. D’aquesta manera es buida de contingut, entre d’altres, el dret a vaga, ja que els piquets informatius formen part del contingut essencial de l’exercici d’aquest dret.

És per això que des de la Confederació Nacional del Treball instem a: que es deixi de legislar en contra de lles treballadores, que es despenalitzi el dret a la protesta derogant la Llei Mordassa ja que, si no és així, se seguirà penalitzant els piquets amb aquesta legislació lesiva pels interessos de les classes populars.

No cal oblidar que el principal origen de totes les desigualtats socials en aquesta societat capitalista se situa en el conflicte d’interessos que el nostre model econòmic imposa. Criminalitzar el dret a vaga és posicionar-se clarament contra la classe treballadora i, recordem-ho: sense vagues no hi ha cap democràcia possible.

Exigim que se’ns deixi d’ofegar. Exigim llibertat sindical.

Article d’opinió originalment publicat al 9 Nou el 22 de març de 2021.